Website blunders
Oké dan, geen blunders, maar hier moet iedereen wel op letten. En als je dat niet doet kan het serieuze gevolgen hebben. Of dat dan een blunder is, dat bepaalt u zelf..
Opmaak van de homepage
De vormgeving en indeling moet passen bij het doel van de website of webshop. Voor een webshop is snelheid en duidelijkheid vitaal. Onrustige pagina’s met veel veranderende beelden en teksten jagen meer bezoekers weg dan je denkt. Ook banners en sliders staan vaak snel omdat men denkt dat de klant alles gezien moet hebben. Moraal van dit verhaal: “Less is More”
Website menu
Kies voor een duidelijk menu en denk na over de volgorde van de items. Denk daarbij eerst aan de klant: wat vindt een bezoeker belangrijk. Dat is vaak niet uw eigen eerste keuze. Eindeloos verder uitklappende submenu’s geven meer filter mogelijkheden, maar ze werken niet. Op tablets en smartphones zijn dergelijke menu’s een ramp en bezoekers haken dan al snel af. Wil je toch een uitgebreider menu, kies dan voor een techniek die op een smartphone een beperkt menu toont, op een tablet wat meer en op desktop volledig. En controleer ook of op tablet/smartphone de menu keuzes wel te selecteren zijn. We zien nog regelmatig menu’s die dan niet aan te ‘klikken’ zijn.
Tekst op website
Een tekst op de website is goed voor de vindbaarheid. Maar hoe meer tekst hoe beter gaat hier niet op. Bezoekers lezen grote teksten niet meer. Dat u op deze blog pagina al zo ver gekomen bent is een wonder. Bedenk wat de bezoek wil/moet lezen en toon dat kort en bondig. Controleer ook of de woorden SEO waardig zijn.
Niet werkende links
Controleer de website regelmatig op niet werkende links. Bezoekers nemen zelden de moeite om de informatie alsnog te vinden en het is uitzonderlijk als ze je op de niet werkende link attenderen. Daarnaast zijn niet werkende links ook nog eens heel slecht voor je zoekresultaten en ranking.
Afbeeldingen
Ook afbeeldingen moeten zorgvuldig gekozen worden.
Zie hiervoor onze blog over afbeeldingen