U bent niet klaar als uw content compleet is. Het feest begint dan pas..
Perceptie
Het gaat er niet om of ú tevreden bent over de snelheid van de website. Veel belangrijker is wat zoekmachines en bezoekers er van vinden. En de verwachtingen kunnen heel ver uit elkaar liggen.
De snelheid en u
Bij het bouwen van de website is het aantal bezoekers nog laag. Veel pagina’s zullen dus snel laden en weinig problemen geven. Ook de schijfruimte op de server zorgt nog niet voor problemen. Een het werkgeheugen van de server loopt niet vol want er is weinig af te handelen. Uw perceptie is dat het goed werkt.
De snelheid en uw bezoeker
Bezoekers hebben er een hekel aan als de pagina langzaam laadt. Als er niet al snel iets zichtbaar is dan haken ze af. Als content stap voor stap (dus deels) verschijnt hebben ze een fractie meer geduld. En anders zijn ze weg en het enige dat ze onthouden is de naam van uw website en dat ze er nooit meer op moeten klikken. Daar kan geen promotie nog iets aan veranderen.
De snelheid en de zoekmachine
Zoekmachines zijn er duidelijk over. Als de pagina langzaam laadt dat kukelt u omlaag in de resultaten. Ook hier speelt perceptie een grote rol. Wat u snel vindt is anders dan wat de zoekmachine ervan vindt. U bent namelijk afhankelijk van wat de concurrentie doet. Als zij sneller zijn, dan komen zij er als winnaar uit en u als verliezer. Zorg dus dat u ongeveer even snel bent als de top-5 bij en zoekresultaat.
De snelheid en de conclusie
Het is dus zinvol om tijd en geld te stoppen in de laadsnelheid. Er is op dit punt veel te bereiken. En veel te verliezen. Na het bouwen van uw website begint de wedstrijd! Hoe de race eindigt bepaalt u grotendeels zelf.